Dimarts 22 d’octubre va tenir lloc la primera reunió del Comitè de Seguretat i Salut Laboral (CSSL) del Consorci d’Educació de Barcelona del curs 2024/2025. Els temes tractats van ser els següents:
- Accidentalitat laboral juny – agost 2024
Ens informen de les taules d’accidentalitat laboral del mesos de juny i agost de 2024, amb la relació d’accidents amb i sense baixa dels diferents centres municipals, essent tots de caràcter lleu.
- Nou format per a la tramitació d’accidents/incidents
Aquest curs 24-25 s’ha incorporat un nou sistema de comunicació d’accidents i incidents. Des de l’1 d’octubre totes les comunicacions d’accidents i incidents s’han de tramitar de manera exclusiva mitjançant la pàgina web del Consorci d’Educació de Barcelona dins dels “Tràmits en línia de recursos humans”.
L’objectiu és permetre la comunicació tant dels accidents laborals com els incidents laborals i millorar-ne la seva gestió.
Un incident és un succés advers i no desitjat que ha produït desperfectes materials o no, però que no ha produït lesions ni danys a la salut dels treballadors, tot i que en unes circumstàncies diferents els podria haver provocat. El fet que tingui lloc un incident ens està indicant que hi ha un risc que no s’ha detectat prèviament o sobre el qual no s’ha actuat correctament.
El formulari s’ha de tramitar per part de les direccions en els següents terminis:
Accidents laborals: abans de les 48 hores a partir de la data de l’assistència mèdica.
Incidents laborals: abans del dia 5 del mes següent.
En cas de dubte o aclariment, es poden adreçar al Servei de prevenció de riscos laborals per correu electrònic a rhriscoslaborals.ceb@gencat.
- Grup de treball de seguiment d’accidentalitat a les escoles d’educació especial
Se’ns emplaça al proper dia 29 d’octubre a una reunió amb l’àrea d’inclusiva, amb la participació de representants de les diferents direccions de les escoles d’educació especial, per a l’anàlisi de la situació actual d’aquests centres, el seguiment dels accidents i d’altres incidents en aquests centres i proposar mesures de prevenció per a la reducció dels riscos de seguretat i psicosocials derivats d’agressions i danys per contenció a alumnat amb diversos trastorns mentals de simptomatologia greu.
- Reunió amb els Coordinadors de Prevenció de Riscos Laborals
Durant aquest mes d’octubre es va realitzar la reunió informativa per als coordinadors de riscos laborals i la participació ha estat del 90%. En aquesta reunió es va realitzar un taller formatiu sobre Prevenció de conflictes, per part de l’empresa CMB Mediala,que va ser valorada de forma positiva pels assistents.
- Sessions formatives protocol d’assetjament sexual i altres discriminacions a la feina
Ens informen que durant aquest curs estan previstes diferents sessions formatives als centres educatius sobre el Protocol d’assetjament sexual i per raó de sexe,orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere organitzats pel Departament d’Igualtat de l’Ajuntament de Barcelona.
- Seguiment d’actuacions preventives per factors de risc psicosocial
Estem pendents de rebre l’informe de l’avaluació psicosocial al CEE Vil.la Jona i del seguiment de mesures preventives de l’estudi psicosocial realitzat a la seu del CEB i al CFA Francesc Layret.
- Seguiment d’actuacions preventives des de l’àrea d’Equipaments educatius
A petició d’UGT ens informen del seguiment de les mesures preventives per part d’Equipaments educatius a diferents centres municipals:
A l’Institut Narcís Monturiol hi ha diferents ordres de treball aprovades per resoldre diferents incidències relacionades amb l’adequació al Reglament electrotècnic de baixa tensió i també altres mesures de prevenció establertes a la planificació de l’activitat preventiva derivada de l’avaluació de riscos laborals, com és el manteniment de les campanes d’extracció de gasos de laboratori.
A l’Escola Massana està planificat l’estudi higiènic de contaminants químics a l’àrea de taller de joieria per al proper mes de desembre i ens informen de les actuacions realitzades als sistemes d’extracció de joieria i també als filtres dels sistemes d’aspiració de pols del taller de pedra.
En relació al nou emplaçament del CFA Can Batlló ens presenten els mapes de risc de camp electromagnètics i elèctrics de futura ubicació, acordada amb la direcció, que mostren a cota zero, intensitats de camp dèbilment significatius. La construcció, inicialment provisional, està prevista a cota 0,80 m, on es preveu una reducció del risc, pendent encara d’avaluació.
Finalment, ens presenten un nou sistema de gestió d’incidències de manteniment que s’està implantant per districtes als centres educatius anomenat Tiqueting, que permetrà un millor temps de resposta i eficiència de les intervencions a realitzar. Es preveu que estigui funcionant a tots els districtes la segona quinzena de novembre.
Des d’UGT continuem treballant en la millora de la salut laboral de les treballadores i treballadors municipals.