Estàs aqui
Inici > ACTIVITATS UGT > Reunió Comitè Seguretat i Salut Laboral CEB

Reunió Comitè Seguretat i Salut Laboral CEB

Reunió Comitè Seguretat i Salut Laboral CEB

Avui a  la reunió  del Comitè de Seguretat i Salut Laboral (CSSL) del Consorci d’Educació de  Barcelona, on han estat presents d’una banda els representants de l’administració de l’àrea de RRHH i el  Servei  Prevenció de Riscos Laborals (SPRL), i d’altra banda els/les delegats/des dels diferents sindicats amb representació en educació, entre ells UGT.

Els temes tractats han estat els següents:

1. Aprovació de l’acta anterior

2. Relació d’accidentabilitat laboral del període març-maig 2021

Ens informen de les taules d’accidentalitat laboral amb la relació d’accidents amb i sense baixa dels diferents centres municipals dels darrers mesos de 2021, tots de caràcter lleu.
Per part d’UGT es comenta que continua la incidència en escoles d’educació especial i que, aquests accidents que consten com a lleus (tal i com ens han traslladat els treballadors en les visites a aquests centres) han comportat danys dels quals no s’han pogut recuperar bé del tot. Demanem si es farà algun seguiment o alguna actuació al respecte per part del servei de prevenció (SPRL), així com també si es farà –des de l’àmbit de la prevenció- alguna tasca informativa i formativa vers aquestes lesions que pateixen els/les treballadors/es en el seu dia a dia, que no arriben a ser classificades com a accident però que ocasionen un dany musco-esquelètic.
UGT demana que cal una planificació de mesures preventives per a aquestes centres d’educació especial que pateixen agressions i han de fer contencions. Des del SPRL expliquen que ho estan estudiant quina és la possible via o solució, i que recullen la nostra proposta.
Des de RRHH ens comenten que estan en contacte amb el Parc Mar Salut per veure com es pot donar un recolzament a aquests centres.

3. Memòria anual 2019

Des del Servei de prevenció ens comenten que són conscients que ens envien la informació endarrerida, i que estan enllestint la del 2020. Quan la tinguin enllestida, ens comentaran les dues amb més detall.
Respecte a la memòria presentada, des de la part social es comenta que la incidència de manteniment al Ferran Tallada no està resolta. Des de Prevenció es comenta que a la memòria surt com a resolta perquè és la informació que han traslladat des de l’àrea de manteniment.
Recolzem la tasca del Servei de Prevenció que, enguany, ha seguit desbordat, i insistim que cal dotar de més recursos humans en aquest servei per arribar a fer totes les tasques que s’han de fer. Per una altra banda, la part social es queixa que no hi hagi coordinació entre SPRL i l’àrea de manteniment.

4. Informacions d’actuacions en matèria de PRL:

 

a) Adaptacions de lloc de treball personal municipal i CEB (de setembre 2020 i fins ara)

Tot el personal que demana una adaptació, des de SPRL hi contacten per avaluar-lo prèviament i, un cop valorat que es necessita una adaptació, el/la treballador/a és derivat a PrevenControl.
UGT explica que va demanar les adaptacions de lloc de treball que s’han estat realitzant durant aquest curs (ja que no se’ns estava enviant) i si es pot tenir més informació, per tal de fer-ne el seguiment de les actuacions. La part social manifesta que les mesures són molt obertes, poc concretes i que cal fer un seguiment de les restriccions establertes a l’informe d’adaptació.
Demanem saber si aquestes mesures continuen o es corregeixen. Des del SPRL ens manifesten que el resum d’aquest seguiment de les adaptacions el feia la metgessa, la Dra. Robert, i això no ho tenen i, per tant, seran dades que no es poden tenir per el moment.
SPRL ens explica que el procediment no ha canviat i que la informació que hi consta és la de sempre, és més, surt més ampliada: el nom de la persona, el centre de treball i l’adaptació. Un cop acaba el curs, es valoren si han funcionat les millores, si ha empitjorat o no i si calen noves mesures, juntament amb el treballador/a.

b) Situacions dels simulacres teòrics als centres educatius en el curs 20-21

Aquest curs, amb motiu de la pandèmia, no s’ha pogut fer el simulacre i es van demanar al primer trimestre una sèrie d’actuacions als centres informatives i de comprovació i verificació, com per exemple: posar en marxa l’alarma, informar del procediment en cas d’evacuació, entre d’altres informacions i actuacions. Ens informen que el 71% dels centres ens han lliurat aquest procediment (20 dels 32, són els que ho han lliurat). Han detectat que, ara quan envien la memòria de final de curs, ho han inclòs i, per tant, estan des del SPRL actualitzant les dades.

c) Situacions de les avaluacions de riscos laborals en aquest any 2021

Ens informen de les avaluacions de riscos realitzades i les que estan en curs:
  • S’ha entregat l l’avaluació de riscos del nou centre a l’Institut Rubió i Tudurí.
  • S’ha fet l’avaluació de riscos psicosocials de l’institut Lluïsa cura. S’ha lliurat al centre i de cara al primer trimestre del curs vinent es farà el retorn als/les treballadors/es.
  • Està pendent d’enviar l’informe de resultats de les avaluacions higièniques de la Massana (falta una dada d’equipament educatius per poder tancar l’avaluació i poder-les enviar).
  • Des d’UGT es demana valorar la necessitat de fer una avaluació de mesures ambientals als espais de la planta sòtan a l’institut Massana. SPRL ho ha derivat a manteniment per a valorar la solució tècnica. Des de SPRL també estan en contacte amb el centre i en fan el seguiment, per si cal estudiar algun aspecte més o fer alguna avaluació.
  • Des de la part social, demanem una coordinació entre SPRL i manteniment ja que des de SPRL es deriven les coses / actuacions a l’àrea de manteniment i no en tenim el seguiment.
d) Personal especialment sensible a la covid-19 amb baixa mèdica per SGAM: situació actual
Des de SPRL i en conjunt amb el Departament d’Educació s’ha iniciat el procediment de notificar als treballadors que van ser derivats al SGAM per ser treballadors de risc què, degut a que ha variat la situació de risc al lloc de treball perquè no hi ha alumnat als centres, cal valorar de nou la situació de vulnerabilitat per part de l’SGAM. De les 4 persones valorades inicialment, només ha calgut la notificació a l’SGAM d’un dels treballadors perquè les altres 3 es van resoldre per altres procediments.

5. Lliurament material covid-19: situació actual

Aquest passat mes de juny es va fer entrega als centres de material de seguretat. Ens informen que hi haurà una nova entrega al setembre per a dotar als centres de material per cobrir el primer trimestre del curs 21-22.
Des d’UGT es traslladen algunes incidències amb el gel hidroalcohòlic, alguns centres que no volen rebre més estoc de gel (tenen bidons plens i no volen rebre encara més) i també han manifestat que no han rebut indicacions de quin és el procediment d’emmagatzematge. Des de SPRL ens indiquen que els centres es posin en contacte amb manteniment serveisgeneralsdee.ceb@gencat.cat fent un correu notificant que, per ara, no s’enviï més gel  o qualsevol altra incidència i consultin el procediment d’emmagatzematge.

6. Torn obert de paraules

  • Des d’UGT es comenta si es pot simplificar la taula que consta al pla de treball relatiu a la revisió de les escales manuals a les escoles, alguns centres han manifestat que és poc pràctica. Des de SPRL es comenta que no es pot simplificar perquè són les comprovacions que requereix la normativa i és el que es va requerir a l’auditoria realitzada l’any 2017. Indiquen que és possible adjuntar aquesta taula com a annex a la planificació de l’activitat preventiva del centre.
  • Des de la part social es demana també el feedback de les peticions de l’anterior reunió en relació a:
  • Situació de les actuacions pendents a l’Escola del Mar:
    1. Ara a l’agost es farà una adaptació i es posarà ventilació per l’auxiliar administrativa
    2. Es farà una caseta al conserge però encara està pendent acordar-ho amb la direcció del centre.
  • CFA Freire: s’han de fer actuacions a la coberta del centre (canviar tota la coberta) però com és superior a tres cents mil euros, cal fer una actuacions des de l’àrea de RAMS. S’ha de veure si entra en pressupost i es pot incloure en una partida aquest any o no.
  • Institut Ferran Tallada: hi ha partides destinades per solucionar el tema de filtracions de la coberta i la façana, però no han concretat quan es farà.
  • Des de CCOO van fer un quadre amb l’estudi de ventilació creuada a tots els centres i ho han enviat a SPRL.
  • S’ha fet la consulta pels protocols en cas d’agressió per persona externa al centre al SRPL, i s’informa que s’utilitza el del Departament d’Educació. El SPRL és informat ja que es tracta d’accident de treball, però és generalment la inspecció Educativa qui intervé.
  • Des d’UGT consulta si s’està fent el canvi de mobiliari –amb la partida econòmica que ha destinat l’Ajuntament- per tots els centres de primària a la ciutat de Barcelona. No ens poden confirmar si s’ha finalitzat, perquè ho gestionen des d’equipaments educatius. També demanem pel manteniment dels entorns de determinants centres que tenen molta vegetació i reclamem que no es faci un manteniment com caldria, sobretot per tot el que pot arribar a derivar si no se’n fa un bon manteniment (plagues, caigudes d’arbres i altres accidents). Des de SPRL comenten que és un tema que ho fan des de manteniment.
  • En relació a la formació en prevenció de riscos laborals, des d’UGT traslladem que no es dóna prou publicitat a aquesta formació i que caldria fer difusió en les reunions a les direccions de centres. SPRL explica que és una formació que envien als centres i que és el centre qui la sol·licita, però recullen la nostra demanda.
  • Des d’UGT traslladem el recull de les opinions dels coordinadors PRL i s’ha sol·licitat alguna xerrada en l’àmbit psicosocial per als docents i el tractament de les situacions d’estrès o conflictes a l’aula que s’han produït especialment en aquest curs per l’actual pandèmia, per donar eines preventives per millorar la salut psicosocial dels docents. SPRL ho recull com a proposta però s’està estudiant fer una xerrada /taller sobre els riscos de la nostra tasca relacionats amb la veu, agreujats amb l’ús de la mascareta.
Top