Estàs aqui
Inici > ACTIVITATS UGT > Els sindicats presents a la Mesa Sectorial d’Educació Pública abandonem en bloc la Mesa de negociació (10.06.21)

Els sindicats presents a la Mesa Sectorial d’Educació Pública abandonem en bloc la Mesa de negociació (10.06.21)

Els sindicats presents a la Mesa Sectorial d’Educació Pública abandonem en bloc la Mesa de negociació (10.06.21)

Una primera Mesa de negociació, un cop s’enceta una nova etapa amb un nou Conseller i el seu equip, és un moment prou important per generar confiances i sinergies entre l’Administració i la part social. Per això, en llegir l’ordre del dia i revisar la documentació prevista, no podem fer res més que constatar males sensacions i senyals que interpretem negativament.

Fa massa anys que es diu que estem en una pròrroga pressupostària que impedeix revertir les retallades que s’arrosseguen des de 2010. Ara que per fi tenim govern, i que per primer cop sembla que tornem a tenir pressupost i que podem tirar endavant després d’un període complicat en un escenari de pandèmia, ens trobem que se’ns convoca a una nova Mesa en la qual no es preveu parlar de cap de les mesures reiteradament demandades i consensuades de manera unitària per la part social.

Ben al contrari, se’ns convoca per informar-nos protocol·làriament, i prescindint de tota voluntat negociadora, d’un seguit de mesures que el Departament pensa implementar tirant pel dret. Entenem, doncs, que ens trobem amb una deliberada operació de simular una negociació com a cobertura legal per tal d’implantar, unilateralment, mesures lesives contra el conjunt de les persones docents de l’educació pública.

Cap dels temes que s’han situat a l’ordre del dia de la Mesa d’avui era negociable. Per tant, calia plantar el Departament. I és el que, amb caràcter unitari, hem fet. Per què?

En primer lloc, la Resolució EDU XXX/2021 de xx de juny, per la qual s’estableixen els criteris per a la utilització del procediment de selecció de candidats per part de les direccions dels centres i s’estableix el procediment telemàtic per a la comunicació de llocs vacants o substitucions i la selecció de personal interí docent suposa la voluntat inequívoca del Departament d’aprofundir en el Decret de Plantilles, rebutjat unànimement per totes les organitzacions sindicals i per la immensa majoria dels treballadors i treballadores docents. La presentació d’un document en Mesa que suposa la generalització de la PDI (tria del personal substitut mitjançant entrevista) a tots els SSTT, sense ni tan sols haver aportat a la Mesa l’avaluació d’aquest pla pilot és, senzillament, inacceptable. El tema és greu, perquè no s’ha aportat cap informe amb evidències o indicadors que avalin aquesta pràctica, que genera un malestar profund als claustres i obre les portes al nepotisme. A més, i en un contrast palès amb altres comunitats autònomes, no representa cap mena de millora de la qualitat educativa.

En el seu moment, la Llei d’acompanyament va aixecar la suspensió, imposada pel Parlament, que impedia que es pogués tirar endavant amb l’extensió d’aquest pla pilot, però va ser un aixecament de la suspensió amb condicions. Es va establir que el desplegament del Pla pilot de selecció de substituts/es docents (PDI) havia de ser reformulat i acotat, d’acord amb la interlocució dels agents de la comunitat educativa. Després de diversos anys que aquest pla pilot estava sent experimentat a diversos Serveis Territorials, el Departament decideix que ara és el moment d’estendre’ls a la totalitat dels SSTT, i aporta un document que suposa la generalització d’aquest procediment de selecció, característic de l’empresa privada. La forma i el contingut són inacceptables. En un moment en què tenim un percentatge enorme de docents interins en frau de llei, el Departament estendrà un procediment de selecció, absolutament discrecional, per cobrir substitucions de durada diversa (a partir d’1 mes) i que, a més a més, no prioritzarà l’adjudicació segon el número de la borsa ni cap altre criteri mínimament objectiu.

Hem exigit, per tant, la retirada d’aquest procediment, perquè no tenim res a negociar sobre aquest tema, llevat de la retirada i la no aplicació.

El segon punt de l’ordre del dia suposa la negativa, un altre cop, a aplicar la reducció lectiva als majors de 55 anys, fet que contradiu els acords de 2007. Aquesta és una retallada que ha esdevingut estructural, per la porta del darrere, i és una mesura que demostra una clara manca d’empatia de l’Administració envers els seus treballadors/es, especialment entre les persones amb més experiència i que fa dècades que estan al servei del país fent-ne funcionar el sistema educatiu. Tot plegat, una demostració de prepotència i menyspreu, inacceptables en el fons i en la forma.

Pel que fa al quart punt de l’ordre del dia, s’ha tractat en diverses meses. El Departament té l’obligació d’aplicar la sentència del TSJC per la qual s’anul·la la base 11 de la resolució de les destinacions provisionals del curs 2017-18 a la propera resolució del curs 2021-22. La sentència ha anul·lat la base 11a, que impedia al professorat en situació d’Incapacitat Temporal o llicència per infantament o adopció tenir activat l’1 de setembre el nomenament adjudicat al juliol, la qual cosa propiciava que el Departament només els activés una reserva. Per tant, el Departament està contravenint una sentència judicial sobre la qual els sindicats no tenim res a negociar, més enllà de recordar als responsables d’Educació que aquest és un tema que ha estat objecte d’una sentència ferma i que, per tant, cal que l’acati sense discussió ni dilació.

Des del curs passat, i en anteriors meses sectorials, el Departament sempre s’ha cansat de dir que, per iniciar un procés de negociació, cal un escenari pressupostari adient. I que, en cas de disposar de pressupost, es farien avenços per millorar tant la qualitat educativa com les condicions del personal docent.

És urgent començar a treballar i analitzar el retorn de totes les retallades i, concretament, les condicions laborals del professorat. I aquesta és la Mesa que volem, un espai de negociació real per posar fil a l’agulla i recuperar les condicions laborals:

  • Restabliment de l’horari lectiu.
  • Reducció de ràtios.
  • Conversió dels terços de jornada en mitges jornades.
  • Retorn al caràcter lectiu de les dues hores de reducció al personal major de 55 anys.
  • Recuperació del poder adquisitiu perdut, incloent-hi també el retorn al reconeixement del primer estadi de 9 a 6 anys.
  • Formació Professional pública i de qualitat.
  • Retirada del Decret de Plantilles (39/2014)
  • Negociació sobre l’estabilització del professorat interí i del personal de suport a la docència.

Volem saber quina atenció rebran les nostres demandes al futur pressupost que s’està tramitant a la Generalitat de cara al curs vinent 2021-2022, i exigim poder negociar els diferents aspectes que afectin les condicions laborals del personal docent.

Ahir ens vàrem plantar. Les organitzacions sindicals estem cansades de Meses informatives pensades sense cap voluntat real d’arribar a enteses i pactes. En tant que representants de desenes de milers de professionals del sistema educatiu del nostre país, ens mereixem ésser respectats, i que l’Administració respecti també els principis legislatius sobre la negociació col·lectiva.

Emplacem al nou Conseller a encetar una relació constructiva en què, més enllà de diàleg i bones paraules, la negociació es materialitzi en millores reals i tangibles de les condicions laborals del professorat. Si tant els importa, com diuen, la qualitat educativa, ja és hora que es reverteixin les duríssimes retallades dels darrers anys.

Signat pels Sindicats presents a la Mesa Sectorial d’Educació Pública

Top